Vedtægter for forening til indsamling til hjælp til Veteraner.
Grundlagt den 16. juni 2018
§1
Foreningens
navn: VeteranSupport.dk
Foreningens adresse: Klostermosevej 106A DK – 3000 Helsingør
§2
Foreningens formål:
Stk. 1
Formålet er at støtte veteraner, deres nære omgangskreds og eventuelt
efterladte i samarbejde med andre organisationer og foreninger.
Støtten kan ske i form af kontanter, kammerathjælp, ressourcehjælp, vejledning mm. – eller hjælp i en kombination af ovenstående.
Foreningen skal søge at samvirke med andre støtteforeninger til styrkelse af hele grundideen. Støtte til veteranarbejdet begrænses ikke kun til økonomisk bistand men også til hjælp i en bred forstand.
Det økonomiske fundament for hjælp - er midler skaffet ved fundraising, indsamlinger, aktiviteter for og med veteraner samt salg af merchandise (non-profit). Midlerne kan fordeles til veteraner, deres familie, omgangskreds og efterladte eller projekter til støtte for disse ud fra ansøgninger, samt udvælgelse af projekter.
§3
Medlemmer:
Stk. 1
Adgang til at blive medlem af foreningen med stemmeret har enhver, som
tilslutter sig foreningens formål og idégrundlag, og som har betalt kontingent
til foreningen. Kontingentet for det efterfølgende foreningsår fastsættes på
den årlige generalforsamling, idet kontingentet for foreningsåret 2021/22 udgør
kr. 100.
Adgang til at blive støttemedlem af foreningen uden stemmeret har enhver, som
har ytret ønsker herom enten via foreningens Facebookside eller via e-mail til
foreningen, og som tilslutter sig foreningens formål og idégrundlag.
Stk. 2
Udmeldelse skal ske skriftligt til foreningens formand eller ved udløb.
Stk. 3
Udvidede bestyrelsesmedlemmer som fremgår af oversigt over udvidede bestyrelse, er alene en støttefunktion til bestyrelsen. De deltager som hovedregel ikke i bestyrelsesmøder, men kan indkaldes af formanden ved særligt behov til behandling af enkelte punkter på bestyrelsesdagsordenen. Udvidede bestyrelsesmedlemmer har som alle andre medlemmer eller støttemedlemmer mulighed for at deltage i generalforsamlinger såfremt de opfylder kriterierne herfor.
Stk. 4.
Ambassadører indstilles til og vælges af bestyrelsen i henhold til de til enhver tid gældende kriterier herfor vedtaget af bestyrelsen.
§4
Støtte:
Støtte kan indbetales direkte til foreningens bankkonto, via mobilepay eller som kontant betaling. Såfremt der ønskes fradrag for støtten, skal navn og CPR-nr. meddeles foreningen, der foretager indberetning til SKAT efter gældende regler, og under forudsætning af, at foreningen oppebærer godkendelse til at modtage gaver efter Lingningslovens bestemmelser.
§5
Generalforsamling:
Stk. 1
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i foreningsårets første kvartal og indkaldes med mindst 14 dages varsel. Stemmeret på generalforsamlingen har de medlemmer som har indbetalt kontingent senest 5 (fem) hverdage før afholdelse af generalforsamlingen. Herudover oplyses der om generalforsamling på foreningens FaceBook side, så også støttemedlemmer får mulighed for at deltage.
Stk. 2
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i
hænde senest 7 dage før, generalforsamlingens afholdelse. Forslag sendes skriftligt
til formanden for foreningen på foreningens e-mail adresse eller med post til foreningens
postadresse. Førnævnte informationer skal altid fremgå af foreningens
hjemmeside FaceBook side. Forslag modtaget senere end ovenstående optages ikke
som punkt for generalforsamlingen og der kan derfor ikke besluttes på forslaget,
men det kan henføres under eventuelt og behandles der som diskussion, men ikke
til beslutning.
Stk. 3
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og er altid
beslutningsdygtig.
Stk. 4
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.
Personvalg er altid skriftligt, såfremt blot et enkelt medlem ønsker dette.
Stk. 5
Registrerede støttemedlemmer har møderet men ikke stemmeret jf. §3 stk. 1. Ambassadører har stemmeret, hvis de udover at være ambassadører samtidig opfylder kriterierne for at være medlem jf. §3 stk. 1.
§6
Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal indeholde følgende
punkter:
1) Valg af dirigent/ordstyrer.
2) Valg af 1 referent.
3) Beretning ved formanden.
4) Kassererens beretning. Revideret regnskab fremlægges til
godkendelse. Såfremt der indsamles mere end 3 mio. kr. indenfor et kalenderår,
skal der ske revision af statsautoriseret revisor.
5) Indkomne forslag.
6) Valg til bestyrelsen jf. § 7.
7) Evt. Valg af revisor.
8) Eventuelt.
§7
Bestyrelsen:
Stk. 1
Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af formand, næstformand og
yderligere 7 medlemmer. Der etableres en udvidet bestyrelse til støtte af foreningens
daglige arbejde.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for to (2) år ad gangen, med et rotationsprincip på et (1) år, for at prøve at undgå at ikke hele bestyrelsen forlader bestyrelsen i et valgår. Dette for at sikre kontinuitet, erfaring og viden ikke tabes i relation til gennemførte og aktuelle sager, kontakter og projekter.
§8
Konstituering:
Stk. 1
Bestyrelsen konstituerer sig selv, bortset fra formand og næstformand, der
vælges på generalforsamlingen.
Stk. 2
Formanden eller den konstituerede næstformand leder bestyrelsesmøderne. Mødet
er beslutningsdygtigt, når formanden eller næstformanden samt 2 øvrige
medlemmer fra bestyrelsen er til stede.
Ved en eventuel afstemning afgøres enhver sag ved flertalsbeslutning.
Er der stemmelighed, er formandens stemme udslagsgivende.
I formandens fravær er det næstformandens stemme, der er udslagsgivende ved
stemmelighed.
Det er muligt at deltage i møder via elektroniske medier – og at stemmer afgivet som sådan også tæller – når identiteten på personen er bekræftet.
Stk. 3
I tilfælde af udtrædelse af bestyrelsesmedlemmer, har bestyrelsen mulighed for at foretage selv-supplering frem til næste generalforsamling, dog maksimalt med 3 bestyrelsesmedlemmer i løbet af et foreningsår. Der skal således indkaldes til ekstraordinær generalforsamling for at vælge en ny bestyrelse, hvis mere end 3 medlemmer udtræder i løbet af foreningsåret. Hvis formanden udtræder, indtræder næstformanden automatisk som formand frem til næste generalforsamling, og bestyrelsen udpeger selv en ny næstformand fra dens midte.
§9
Regnskabsår:
Stk. 1
Regnskabsåret går fra den 1. oktober til den 30. september, for dermed
at følge perioden for godkendelse til at foretage indsamling fra
Indsamlingsnævnet.
Stk. 2
Alle udgifter skal godkendes af bestyrelsen, og de skal være medtaget i foreningens årsbudget. Ekstraordinære udgifter behandles af de aktivitetsansvarlige og fremlægges til godkendelse for bestyrelsen. Formand og næstformand kan i forening godkende ekstraordinære udgifter der ikke kan afvente en bestyrelsesbeslutning. Bestyrelsen kan beslutte en bagatelgrænse for godkendelse af udgifter og uddele prokura i henhold hertil, men den kan i ingen tilfælde overstige kr. 10.000 per enkeltstående udgiftspost.
Stk. 3
Forud for den ordinære generalforsamling udfærdiger og underskriver bestyrelsen regnskabet, som herefter påtegnes af revisor.
§10
Ekstraordinær generalforsamling:
Stk. 1
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, eller når mindst
2/3 af bestyrelsesmedlemmerne ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen
forlanger dette med angivelse af, hvilke punkter man ønsker på dagsordenen.
Stk. 2
Indkaldelsen skal udsendes senest 14 dage efter begæringens modtagelse.
Stk. 3
Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes og afvikles efter samme regler
som den ordinære, bortset fra den specielle dagsorden.
Stk. 2
Opløsning af foreningen kan kun finde sted ved to på hinanden følgende
generalforsamlinger med 2/3 flertal.
§12
Vedtægtsændringer:
Stk. 1
Indkommende forslag til vedtægtsændringer fremsat af et eller flere bestyrelsesmedlemmer
skal vedtages på generalforsamlingen med 2/3 flertal.
§13
Hæftelse/tegningsret:
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til
enhver tid tilhørende formue. Det påhviler ikke foreningens medlemmer eller
bestyrelsen nogen personlig hæftelse. Der må ikke stiftes gæld i foreningens
navn.
Foreningen tegnes af formanden. I formandens fravær er det næstformanden der tegner foreningen.
- Disse vedtægter er godkendt på stiftende generalforsamling den 16. juni 2018
- Rettet ved Ekstraordinær Generalforsamling af 6. februar 2019 til bestyrelse på syv.
- Rettet ved Ordinær Generalforsamling af 24. februar 2021.
- Rettet ved Ekstraordinær Generalforsamling af 1. november 2021, med rettelse af regnskabsår, fastsættelse af kontingent, mulighed for bagatelgrænse ved udgiftsgodkendelse, bestemmelse om bestyrelsens selv-supplering samt 2/3 flertal ved fremtidige ændringer af vedtægter.
Vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling d. 1. november 2021
© VeteranSupport.dk, Klostermosevej 106A, 3000 Helsingør